torsdag den 31. juli 2014

Hindbærmousse

Hindbærmousse
Frisk lækker mousse

Nogen gange når man får en kage til bryllupper og lignende, så begår dem som har bestilt kagen, efter min mening, den fejl, at de vælger 2 søde mousser til deres kage, og når man så får det sammen med nogle søde bunde og smurt op med sød smørcreme, samt fondant over, så bliver det, efter min mening, for vammelt.
Jeg anbefaler altid at man kombinerer en sød mousse med en syrlig/frisk mousse. En syrlig mousse vil samtidigt fremhæve smagen af den søde mousse, og give kagen en mere markant smag, end hvis det hele bare havde været sødt i sødt. Min favorit er rabarbermousse, men hvis man skal have friske rabarber så er det ret sæsonbetonet. Derudover er jeg flyttet i nyt hus og mine rabarber kan derfor ikke tåle at blive høstet i år, så i år må jeg undvære. Heldigvis findes der også hindbærmousse, som jeg er en stor fan af hvis den laves ordentligt. Desværre så oplever jeg tit at moussen enten er blevet sødet for meget, så den er blevet for sød, eller der er for lidt bær i, således at smagen af flødeskum er for kraftig.
Min opskrift er frisk, men stadigvæk cremet. Der er husblas i for at gøre den ekstra stabil til kager betrukket med fondant. Ønsker man ikke husblas i, bør man lave en kant med smørcreme eller lignende på kagen, så ikke moussen ryger ud når der kommer vægt fra fondanten.

Ingredienser til 26 cm kage
  • 300-400 g hindbær (afhængig af hvor kraftig smag moussen skal have)
  • 3 plader husblas
  • 2,5 dl piskefløde
  • 1 stang vanilje
  • ½-1 dl sukker, afhængig af hvor syrlig den skal være.

  1. Læg husblas i blød i vand.
  2. Giv hindbærrene et opkog på ca 1 minut, for at dræbe evt bakterier.
  3. Skrab kornene ud af vaniljestangen, men smid ikke stangen ud.
  4. Hæld hindbærrene igennem en si og pres det meste af væsken ud af dem med en gaffel. Væsken skal bare kasseres.
  5. Hindbærrene hældes over i en skål og husblassen tilsættes efter de er blevet presset for vand. 
  6. Rør rundt indtil husblassen er udblødt. Dette går ret stærkt, da hindbærrene stadig er varme.Tilsæt vaniljekornene og vaniljestangen til hindbærrene og rør rundt.
  7. Smag til med sukker. Husk at piskefløden vil gøre slutresultatet lidt mere sødt pga den cremede smag det giver.
  8. Sæt cremen på køl i minimum 3 timer, gerne til dagen efter, så den kan stivne ordentligt.
  9. Fjern vaniljestangen og pisk hindbærcremen kortvarigt til den er ensartet
  10. Pisk piskefløden fast
  11. Rør forsigtigt piskefløden med hindbærrene, lidt ad gangen, indtil du har den ønskede konsistens og smag. Det  er ikke sikkert at du skal bruge al piskefløden.

Moussen er nu klar til at blive sprøjtet, eller smurt på kagen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar